onsdag 10. april 2013

Brannutviklingen ombord i skipet


Her er en snutt som viser hva passasjerene på Scandinavian Star var utsatt for natten til 7. april 1990. SINTEF bygde i laboratorium en korridor lik dem på Scandinavian Star. Filmen er fra simuleringen. Helvete er løs på under tre minutter. Gassen som utvikles er blåsyregass, tilsvarende den som brukes til å henrette dødsdømte i USA.



Det skjedde klokken to om natten. Passasjerene sov. Antenningen ombord skjedde i en korridor, på bunnen av skipet hvor det ikke bodde mennesker. Ingen kunne altså slukke i de første viktige minuttene. Men branndører sto åpne slik at giftgassen kunne herje fritt oppover som forpost for flammene.

Legg merke til hvor hurtig korridoren er utbrent. Vit da at hele tolv timer etter utbrenningen av en slik korridor, mens skipet er under slep og svenske brannfolk desperat forsøker å slukke andre steder – oppstår  en ny intens brann i den utbrente korridoren. Medlemmer av besetningen har iført seg røykdykkerutstyr og sabotert et oljerør. Minst 400 liter hydraulikkolje brenner, kanskje mer. De slår hull i lugarvinduene for å skape luft til brannen.

Dette er avslørt i ettertid. Sabotasjene ble aldri etterforsket. Typisk nok beskriver Sintef det hele som en "ulykke" i forteksten til filmen.

Les mer i boka Dødens Seilas, Scandinavian Star og gåtene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar