tirsdag 16. april 2013

Flere beviser

Saken Scandianvian Star ruller og går. I dag melder flere aviser ved NTB om at et nytt øyenvitne har meldt seg i Sverige. En mann ved brannvakten i Lysekil så tre menn forlate skipet og løpe i motsatt retning av politisperringene. Dette stemmer med avsløringer i min bok Dødens Seilas:

Da skipet ble slept inn til  Lysekil om kvelden lørdag 7. april 1990, ble brannmenene ombord til all brann var slukket. Brannmennene forlot skipet og dette er loggført. Kaptein Hugo Larsen ble satt i land med en lift. Dette er også loggført. Det er imidlertid IKKE loggført når de tre besetningsmedlemmene – sjefelektrikeren og første- og annenmaskinist forlot skipet.

Det man tidligere har visst er at en brannvakt møtte en av dem ombord natt til 8 april like før det brøt ut ny brann. Denne brannen oppsto på et sted hvor det tidligere overhodet ikke hadde vært en eneste glo eller flamme. Denne brannen ødela vitale deler av skipets teknologiske infrastruktur. Restauranten, kommandobroen og en rekke med mannskapslugarer ble brent opp. Men det mest sensasjonelle ved denne brannen – rettelse: Det mest skandaløse var at politiet betraktet denne brannen som en oppblussing av forrige brann. Dette på tross av at brannen i Lysekil ALDRI ble analysert av Sintef. Videre: Politiet klaerte å konkludere med at det var en oppblussing enda det ikke hadde vært en glo fra tidligere branner på stedet hvor denne brannen oppsto. Det er femti meter med skipsskrog mellom arnestedet for denne brannen og tidligere brannskader.

I boken Dødens seilas dokumenteres at brannen i Lysekil var påsatt. Det nye vitnet som har meldt seg i Sverige bekrefter det vi allerede har visst. Det er bare for Oslopolitiet og ta kontakt, avhøre mannen og deretter avhøre de tre som stakk fra åstedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar