søndag 26. september 2010

I am going to Africa, to a city near the Ngong hills, to talk about my books!

Så er det altså skjedd – jeg skal på litteraturfestival i Afrka. Er invitert til Storymoja Hay festival i Nairobi og reiser på torsdag. Festivalen varer fra fredag 1. til søndag 3. oktober.

Det er spesielt av flere grunner. Sist jeg var i Nairobi – for sju år siden, gikk jeg i timer uten å finne en bokhandel. Så da Andrine i NORLA ringte og spurte om jeg var interessert, hadde jeg bestemt meg før hun fikk snakket ferdig.

En slik forespørsel reiser en masse spørsmål og ettertanker:

-For HVEM arrangerer en litteraturfestival i dette fattige landet?

-Hvilket løft må det ikke være for den kulturelle bevisstheten å få noe slikt til?

-En fortelling om en litteraturfestival i Kenyas hovedstad er en fortelling om ambisjoner, om vilje, om utvikling og om suksess.

-En gang jeg var i Kenya, underviste jeg noen timer på gutteskolen N'yang Goma i den lille landsbyen Bondo i bushen utenfor Kisumu. Her var prosjektet å understreke at den muntlige fortellertradisjonen som fortsatt ble dyrket her, var forløperen for den skriftlige som jeg kunne skryte av å beherske. Og nå skal jeg snakke med afrikanske krimforfattere på en scene i Nairobi. Det er et eventyr i seg selv.

-Når mine afrikanske venner har spurt meg ut om mine bøker, har jeg alltid følt det litt rart å snakke om min hang til å forske ut kriminaliteten i en velferdsstat. Hvorfor? Jeg har liksom tatt det for gitt at denne virkelighetsforståelsen kan bli oppfattet som lettvint eller overflatisk i en verden der fattigdom og kampen for tilværelsen har et helt annet ansikt enn i Norge. Nå blir jeg altså invitert for å snakke til et større publikum om nettopp nordisk krim.  Det er en vekker!

Medaljen har bare en eneste bakside: Det blir bare tid til Nairobi. allerhelst skulel jeg reist og besøkt venner i Kisumu og Bondo, men høstens program er tett og jeg har et gårdsbruk som krever meg.

Allikevel tror jeg den mest lærerike hega i høst vil bli Storymoja Hay – Jambo!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar