-->
Hva er pengesporet i saken om massedrapet på M/S Scandinavian Star?
Kronikk av Kjell Ola Dahl
Da jeg under arbeidet med boken Dødens Seilas – Scandinavian Star og gåtene
intervjuet daværende påtaleansvarlige jurist om eierskapet, kunne han fortelle
at han under sjøforklaringen i 1990 var blitt tilsnakket av en advokat som sa
han representerte eierne av skipet. «Fint,» hadde påtalejuristen svart, «da vet
jeg hvem jeg skal forholde meg til.» På mitt oppfølgingsspørsmål om hvilken
eier advokaten hadde representert, svarte juristen at han fra da av forholdt
seg til advokaten. Hvem advokaten måtte representere var for ham uinteressant.
Unnfallenheten overfor eierskap var
en gedigen skivebom gjort av politiet i 1990. En av årsakene er at det sto
mange penger på spill i aprildagene etter katastrofen – mye større beløp enn summen
skipet var forsikret for. Hvis politiet den gang hadde etterforsket pengesporet,
ville de hatt muligheten til å straffeforfølge folkene som sto ansvarlig for
mange menneskers død, som sto bak et gigantisk skattebedrageri og de som
saboterte skipet med nye antenninger slik at bakmennene fikk utbetalt et
urettmessig høyt forsikringsbeløp.
Skattebedrageriet
Det var to parter som planla
skattebedrageriet. Aktørene på den ene siden representerte rederiet Seaescape i Miami. Den andre var
eiendomsinvestoren Henrik Johansen i København.
Henrik Johansen hadde høsten 1989
solgt rederiet Vognmandsruten med formidabel gevinst. Samme høst gikk rederiet
DANO-linjen bankerott. Henrik Johansen kjøpte seg inn. DANO-linjen hadde operert
fergen Holger Danske mellom Oslo og Frederikshavn. Holger Danske var brannskadet.
Johansen behøvde nytt skip. Dette fikk han ved å kjøpe M/S Scandinavian Star av
rederiet Seaescape.
Det vi vet i dag er at transaksjonen
mellom partene ikke bare omfattet dette skipet alene. Johansen skulle kjøpe en
hel flåte av Seaescape. Han skulle kjøpe fergene Scandinavian Sun, Scandinavian
Song og Sun Fiesta. Totalt fire skip. Bare én av fergene skulle seile mellom
Danmark og Norge. Hvorfor kjøpe tre andre i tillegg?
Svaret finner vi ved å følge
pengesporet. Kjøpene foregikk ved at Johansen opprettet selskaper i skatteparadiser
i Karibia. Disse selskapene kjøpte hver sin ferge og chartret den så tilbake til
selgeren – Seaescape. Hvorfor? Svaret ligger i en kombinasjon av pengeproblemer
og grådighet
Seaescape hadde operert
kasinocruise fra Miami gjennom hele åttitallet. Det hadde de gjort med flere skip
registrert i skatteparadiser og besetning ansatt i selskaper registrert i skatteparadiser
– samtidig som skutene ble operert fra USA. Nå hadde amerikanske myndigheter
fått nok. Kemneren i USA krevde skatt for alle besetningsmedlemmers lønn,
fremmet med tilbakevirkende kraft. Seaescape skyldte enorme pengebeløp.
Samtidig sitter Johansen i
København med en pengegevinst han må skatte av hvis han ikke investerer beløpet
i ny virksomhet. Johansen kjøper Scandianvian Star gjennom et kommandittselskap.
Dette er genistreken. Kommandittlovgivningen gjør at så lenge selskapet går med
underskudd, vil han få tilbake underskuddet fra staten. Vi har altså to parter som
inngår en serie av kontrakter der de bruker den danske stat som økonomisk melkeku.
Bidraget fra den danske stat gjør at både kjøper og selger vinner på handelen
hvis bare prisen er høy nok. Seaescape hadde i en charteravtale som ble
sluttført 30 mars betalt til sammen 10,3 millioner dollar for Scandinavian
Star. De selger skipet samme dag til Johansen for over dobbel pris, 21,7
millioner dollar.
Metoden med å selge et skip for å frigjøre
pengeverdien og etterpå leie skipet tilbake, er mye brukt i shipping og i
utgangspunktet ikke ulovlig. Metoden ble brukt allerede i 1983 av daværende finansdirektør
i rederiet DFDS. Rederiet slet økonomisk. Fergen Dana Anglia ble solgt men
chartret tilbake. Dermed fikk DFDS frigjort kontanter til å betjene gjeld som et
datterselskap hadde opparbeidet seg i USA. Det interessante i vår sak er at denne
mannen – finansdirektøren i DFDS, er den samme mannen som gjennomførte
kontraktene med Henrik Johansen, bakmannen i Seaescape – Niels Erik Lund.
Iscenesettelsen rundt Johansens
kjøp av fire skip består i at prisene er fikset av to parter som kokelimonker
seg i mellom mens danske skattebetalere finansierer gildet.
Hva sto økonomisk på spill da skipet sto i brann?
Den danske kemneren hadde gitt
Johansen en absolutt siste frist for reinvestering av pengene han tjente på salg
av Vognmandsruten. Han måtte ha kjøpt og satt Scandinavian Star i drift før 1. April
1990 for å høste skattefordelen. Han holder tidsfristen. Men skipet er en
flytende rønne. Det er rotter og kakerlakker om bord. Lugarer er nedkjørt, sprinkleranlegget
ødelagt, defekte livbåter, manglende branndører osv. Men Johansen bekymrer seg
lite for manglende sikkerhet. Hans bekymring knytter seg til logistikken i pengeflyttekjeden.
Gevinsten fra salget av Vognmandsruten står ennå ikke på konto. Han får ikke lagt
cash på bordet. Dette blir løst når han endelig får en bankgaranti 6. april.
Men eierskapet til skipet blir ikke endret i skipsregisteret denne dagen. Selgeren
blir fortsatt stående registrert som eier. Dette er katastrofe for både kjøper
og selger idet Scandinavian Star står i brann natt til 7. april. Ingen vet i
det øyeblikket hvordan danske skattemyndigheter vil forholde seg til brannen og
det faktum at Johansen ikke er registrert som eier av båten. Skattefordelen er avhengig
av at Johansen eier skipet. Alt står på spill. Hvis ikke Johansen får høstet skattegevinsten
ryker planen. Da må han kjøpe et vrak til vanvittig overpris uten å få penger
tilbake fra staten.
Dette forholdet får Henrik Johansen
til å løpe til Frederiksberg politikammer lørdag morgen og melde seg som eier
av skipet uten å være det. Det er det samme forholdet som gjør at Seaescape etter
brannen avviser eierskap. Først 14. mai hevder Seaescape eierskap til skipet. Da har skattemyndighetene godkjent
handelen – og det er klart at Seaescape soper inn forsikringspengene. Det er
det samme forholdet som mest sannsynlig ligger bak sabotasjeaksjonene, antenningen
av nye branner, som øker forsikringsutbetalingen.
Når Oslopolitiet nå hevder at de
vil ta opp igjen etterforskningen av massedrapene på Scandinavian Star, betyr
det at politiet må ta til vettet og gi pengesporet høy prioritet. Gåten
Scandianvian Star vil aldri bli løst med ensidig brannteknisk tilnærming. Det gikk
helt feil i 1990. Tiden er inne til å bøte skaden og gjøre jobben skikkelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar