Som en oppfølger til utsagnet om nåtidens legeromaner i Aftenposten tidligere i sommer, presenteres her en kort oversikt over aktuelle
sykdommer som lett oppstår i kategorien.
Når noen skranter, er det tegn på at de bærer på noe, en
kommende sykdom eller noe har slått ut i feber eller gitt generell svekket
allmenntilstand. Slik er det også med sjangerfortelinger. En krimroman kan som
all annen litteratur bære på svekkelser av litterær art. Men for sjangerromanen
finnes det et sett andre sykdommer som annen fiksjon lettere går klar av. På
den annen side har alle disse sykdommene en tendens til å smitte, og blir verre
å kategorisere jo flere sykdommer boken er smittet av.
Agatha-syken
I disse bøkene er et drap bare interessant for oppklaringens skyld. Et tapt menneskeliv skildres uten tilstedeværelse
av sorg eller eksistensielle traumer. Leserens oppgave er å dilte etter
fortellingens hovedperson gjennom en labyrint som myten sier at leseren selv
skal finne veien ut av. Sannheten er at veien ut er så hinsides, søkt og
usannsynlig at den bare kan finnes ved kvalifisert gjetning.
Wallander-syken
Denne sykens fremste kjennetegn er at etterforskerens allmenntilstand
har en mer framtredende posisjon enn fortellingen han/hun opptrer i. Seriens dynamikk
oppstår i spenningen knyttet til hovedpersonens velbefinnende: Vil han i neste
bok være kvitt sin diaré? Vil han kunne se sin datter i øynene? Fortellingens protagonist forsøker
å speile den gjennomsnittlige lesers kriser. Det faktum at en grillfest kan bli mislykket på grunn av regn
kan i denne typen bøker bli et stort tema. Forfatteren frir til folkets
trivielle fortvilelser når han/hun prøver å skape identifikasjon.
Sherlock-syken
Forfattere
av bøker med denne syken har en hang til å presentere serier med tilsynelatende
uforklarlige momenter som på finurlig vis henger sammen. Et lik blir funnet ved
siden av en sovende frosk. Samtidig ringer en nødtelefon på Hamar. En person
finner et avskåret øre i Johannesburg og en fyrbøter spiser kålstuing i Oslo. Kriminalfortellingen
binder alt sammen. Hensikten er god, forfatterens ønske er å presentere et
tilsynelatende uløselig mysterium som fortellingen skal oppklare. Ulempen er at
jo villere utgangspunkt, jo mer søkt blir sammenhengen.
Splattersyken
Her frir forfatteren til leseres grunnleggende fascinasjon av
det ekle. En person har druknet i snørr eller dødd av 58 timers
langsom testikkel-tortur. En horekunde voldtar sine ofre med en bajonett montert
i skrittet, eksemplene kan varieres i det uendelige. En svært sjelden
personlighetsforstyrrelse driver nonner til å trekke ut øynene på prester med
en korketrekker. Gjerne vil tilfeldighetene at også hovedpersonen selv eller
hans/hennes mormor har denne sykdommen. Derfor blir oppklaringen gjerne en
smertefull psykologisk prosess. Problemet med historiene er at båndene til
virkeligheten kappes av. Bokens to permer rammer inn et univers med egendefinert
moral basert på bestialiteter få eller ingen virkelige personer kan forholde
seg til.
Morgan Kane-syndromet
Syndromet
oppstår når usympatiske trekk og personlighetsforstyrrelser ukritisk overføres
på moderne helter. Den moderne Kane har som hovedtrekk at han i det ytre bærer
alle tegn på at han er et null. Han er narkoman eller alkoholisert, eller har
store nerveproblemer, han har fysiske skavanker osv. Men på mirakuløst vis er
det bare en eneste person i verden som kan redde den samme verden – nemlig
dette vraket. Disse bøkenes styrke er at leseren hele tiden vet hvem han skal
heie på. Ulempen er at bøkene blir forutsigbare. Bøkene skrives etter mottoet –
Drit i verden leve Toten. Det som er viktig er at hovedpersonen dreper den
slemme, hensynet til en universell menneskelig etikk er underordnet.
Frøken Detektiv-syken
Her utspiller handlingen
seg i et univers som er forsøkt tegnet innenfor en ramme av realistiske
elementer, men hvor resultatet allikevel ender opp med svært lite
virkelighetsnærhet. En journalist eller en sminkedame på slottet finner et lik
i dronningens seng. Når hun går ut for å fortelle den grufulle nyheten til
kongen er han også drept, hogget i hjel med en hellebard fra den utstilte
rustningen i prinsessens sovekammer. Til slutt klarer frøken detektiv å lure
skurken i en felle der politiet venter og hører alt, før hun tar seg en kopp
styrkende kakao. Det er utallige varianter av frøken detektiv-syken. Det er
rystende mordhistorier i skjærgården hvor hovedpersonen vokste opp og nå er
på besøk. Det er seriedrap i nabolaget til hennes barndoms forelskelse.
Dataspill-syken
Denne syken oppstår når det for forfatteren bare er en
person som er interessant, helten. Mot helten kommer det en stim av skurker lik
roboter. I moderne kriminalbøker er de gjerne serbiske torpedoer med hestehale
og store biceps. Deres misjon i fortellingen er å slå, skyte og dø. De har ikke
noe liv, ingen venner, ingen familie, ingen følelser. De banner mye. De kan
komme susende på ski nedover en fjellside i Himalaya, og de skyter samtidig.
Bilene de kjører eksploderer. Selv om to hundre likesinnede ligger kvestet på
bakken, går de på like uforstyrret. De kjemper for den slemme med ubrytelig
lojalitet helt inn i døden.
Diktator-syken
Dette er fortellinger hvor skurken har for stort ego. Han
vil vinne over hele verden. Han har et våpen som kan få hele USAs befolkning
til å dø på tre sekunder. Derfor vil han ha alt gullet. Når helten kommer, har skurken
fanget prinsessen og bundet henne fast. Til slutt faller skurken for eget grep og
må sloss mot helten på kanten av en foss eller en vulkan eller på toppen av en
heisekran tre hundre meter over bakken.
Drep et barn-syken
En del forfattere har som mål og skape det markedsførerne
kaller uhyggelig spenning. Siden kriminalfortellinger i sjelden grad evner å skremme
leserne, brukes trikset som skal vekke leserens innerste følelser. Det skildres
et overgrep på et individ som er absolutt forsvarsløst, en utviklingshemmet
person, en eldre kvinne i rullestol, et uskyldig barn, et rådyr. Problemet er at et krav til
all litteratur er at hendelser og årsakskjeder skal være utløst av og motivert
i fortellingens indre logikk. Her blir et skildret overgrep utelukkende brukt som
lokkemiddel for å løfte leseren videre i en svak fortelling.
Bastard-syken
Denne spores i bøker av skjønnlitterære forfattere med
større og mindre grad av skrivesperre. Her er kriminalfortellingen brukt som innpakningspapir.
Forfatteren vil gjerne skrive om en slekt i Telemark eller om sin problematiske
mor. Men han får det ikke til. Derfor pakkes fortellingen inn i kriminalromanens papir: En mann i busserull blir drept med sigd på låven i Telemark, eller et
lik blir funnet i mammas badekar. Deretter fortelles det i det vide og det
brede om slekt og mødre inntil en morder ramler ut av skapet på siste side.
Grepet med kriminalintrigen er utelukkende brukt for å lure leseren gjennom noe
helt annet.
Leser du en syk roman i sommer? Vær sporty og analyser på
stranden, det kan være både morsomt og lærerikt!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar